Steve Jobs, mede-oprichter en topman van Apple, zal woensdag 26 mei een
vreugdesprongetje hebben gemaakt bij het sluiten van de beurs.

Voor het eerst in ruim twintig jaar is Apple op
de beurs meer waard
dan technologieconcurrent Microsoft.

Opmerkelijk
Dat de marktkapitalisatie van Apple boven die van Microsoft is geklommen, mag
opmerkelijk heten. De omzetten van Microsoft liggen boven die van Apple en
ook de nettowinst is hoger.

Sterker nog: ook de nettomarge, wat een bedrijf aan winst overhoudt ten
opzichte van de inkomsten, is beter bij Microsoft. Bij de laatst
gerapporteerde kwartaalcijfers van beide bedrijven was Microsofts nettomarge
27,6 procent, tegen 22 procent bij Apple. Tot slot heeft Microsoft ook nog
eens beduidend meer
geld in kas
.

Bubble?
Ondanks bovenstaande gegevens, is Apple nu op de beurs meer waard dan zijn
concurrent. Beleggers hechten veel waarde aan een aandeel ‘AAPL’.

Zo veel zelfs, dat de koers-winstverhouding van het aandeel bijna 21 is:
beleggers betalen nu ruim het twintigvoudige van de winst per aandeel in het
afgelopen jaar. De koers-winstverhouding bij Microsoft is ongeveer 13.

Is de populariteit van Apple hiermee een hype? Is het aandeel Apple een
zeepbel?

Rivalen
Beide bedrijven stonden zo'n dertig jaar geleden aan de wieg van het moderne
computergebruik. Microsoft wist uit te groeien tot absolute marktleider in
pc-besturingssystemen en kantoorsoftware. Apple, hoewel bejubeld door een
harde kern gebruikers, bleef lange tijd een relatief kleine computermaker.

Het nieuwe Apple
Rond 1997 werd de levensvatbaarheid van Apple zelfs hardop in twijfel
getrokken. Maar het bedrijf wist zich, onder leiding van de na lange
afwezigheid teruggekeerde Steve Jobs, opnieuw uit te vinden.

Naast de Mac-computers, kwam het tech-bedrijf in 2001 met zijn muziekspeler
iPod. Zes jaar later verraste Apple opnieuw vriend en vijand met een eigen
smartphone: de iPhone. Beide producten werden een enorm succes. Ze
veranderden Apple van een computerbouwer in een hippe gadgetfabriek.

Microsofts stabiele geldmachine
In dezelfde tijd bereikte Microsoft de absolute koppositie met zijn
besturingssysteem Windows. Ongeveer negen van de tien computers wereldwijd
gebruiken Windows. Kantoorsoftware Office is mogelijk nog populairder.

Het bezorgde het softwarebedrijf jaar in jaar uit enorme inkomsten. Hoewel dat
geld blijft binnenstromen, valt er nauwelijks nog te groeien in termen van
marktaandeel. Voor Microsoft is het vooral zaak om zijn positie te behouden.

Dit betekent niet dat het concern achterover leunt. Met regelmaat komt het
bedrijf van topman Steve Ballmer met nieuwe producten. Eind 2009 een nieuw
pc-besturingssysteem, Windows 7, in 2010 een nieuwe
versie van Office
. Deze zijn echter vooral bedoeld om aan kop te
blijven, niet om nieuwe markten aan te boren.

Verrassingselement
Tegenover de voorspelbaarheid van Microsoft staat de verrassingsfactor van
Apple. Schijnbaar vanuit het niets kwam succesgadget iPod. De introductie
van de iPhone was een nog grotere verrassing.

De grote vraag is of Apple de stroom van technologische verrassingen wel
weet vol te houden
. Steve Jobs wist deze kritische vraag dit jaar in
ieder geval vakkundig te pareren, met de introductie
van tablet-pc iPad
. Binnen een maand gingen er een miljoen van deze
hebbedingen over de toonbank. En de verkoop buiten de VS moet nog starten.

Door deze verrassingen is Apple, in tegenstelling tot Microsoft, tot nu toe
een groeibedrijf, dat in snel tempo nieuwe markten heeft weten aan te boren.
Op bijvoorbeeld de telefoonmarkt, maar ook in de verkoop van computers, valt
voor Apple nog veel marktaandeel te winnen. Microsoft leunt vooral op
Windows en Office. Hiermee heeft het al het grootste deel van de markt te
pakken, waardoor groei lastiger is.

De belegger die graag speculeert op verdere groei is bij Apple dan ook beter
uit dan bij Microsoft.

Hype door marketing
De hoge koers-winstverhouding van het Apple-aandeel toont dat beleggers
denken dat het bedrijf zal blijven vernieuwen en verrassen. De hoge
verwachting is deels ingegeven door Apple's track record: de
afgelopen tien jaar vertienvoudigde de waarde van een aandeel Apple. In
dezelfde periode daalde het aandeel Microsoft.

Maar de hooggespannen verwachtingen komen ook voort uit een hype, de hype die
Apple als geen ander weet te creëren. Het succes van Apple's spullen is niet
alleen te danken aan design en gebruiksvriendelijkheid, ook marketing is een
zwaarwegende factor. Apple is de koning van geheimhouding en weet daarmee
nieuwsgierigheid en verwachting rond nieuwe apparaten te stuwen.

Zo onrustig als techfans op hun stoel wiebelden voordat de - toen nog geheime
- iPad uitkwam, zo happig zijn beleggers om een graantje mee te pikken van
wat Apple hierna weer uit zijn hoge hoed zal toveren. Op deze manier is het
aandeel Apple, net als zijn gadgets, absoluut een hype.

Geen garantie
Gezien Apple's staat van dienst hoeft de hoop op nieuwe innovatie geen
zeepbel te zijn. Maar, zoals iedere belegger weet: rendementen uit het
verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Potentiële winsten gaan nou
eenmaal arm in arm met risico.

Met de huidige relatief hoge koers-winstverhouding geven beleggers aan
vertrouwen te hebben dat Apple zal blijven verrassen. Aan Apple nu om dat
ook waar te maken.

Lees ook:

Apple groter dan Microsoft op beurs

Microsoft presenteert Office 2010

Analyse Mees van der Made: De oorlogskas van drie
hongerige techreuzen

Is het Apple-succes eindig?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl